نو آواز بهترین گیتار های مناسب سبک متال در سال ۲۰۲۳ - نو آواز

گیتار های مناسب سبک متال

تقریبا می‌توان گفت که هر گیتاری می‌تواند برای نوازندگی سبک متال مناسب باشد. در واقع، مواردی که یک ابزار موسیقی را برای نوازندگی در این سبک مناسب می‌کند، تکنیک، استعداد، خلاقیت و سلیقه نوازنده است که فارغ از پایبندی به مفاهیم و سبک‌ها، الهام بخش او خواهد بود.

به عنوان مثال، سبک نوازندگی بیلی دافی از بند موسیقی The Cult استفاده از گیتارهای کمپانی Gretsch و نواختن آن‌ها به سبک غیرسرعتی (non-shred) است؛ همچنین، Tony Iommi که وی را یکی از پدرخوانده‌­های موزیک متال می‌دانند از زمان انتشار اولین آلبوم بند موسیقی Black Sabbath تاکنون مشغول به نوازندگی با گیتارهای Gibson SG قدیمی بوده است.

بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که اگرچه هر نوع گیتاری برای نوازندگی در سبک متال مناسب می‌باشد، اما دلایل خاصی نیز وجود دارد که بسیاری از گیتاریست‌ها، به سمت مدل و طرح‌های خاصی از ابزار آلات موسیقی جذب شده و آن‌ها را برای نوازندگی در این سبک برمی‌گزینند. در ادامه این مطلب، به بررسی عوامل تاثیرگزار در این گزینش خواهیم پرداخت.

مطلب پیشنهادی: آشنایی با سبک متال

در ادامه با نو آواز همراه باشید.

سردسته نوک تیز گیتار

در دهه ۱۹۸۰، طراحی پروفایل سردسته اکثر گیتارهای مناسب سبک متال به شکل نوک تیز بود. گویی هرچه سردسته گیتار نوک تیزتر می‌بود، حالت خشن و تهاجمی‌تری برای نوازندگی در این سبک بدان می‌بخشید. این طراحی قبل‌تر نیز در سال ۱۹۵۸ در طراحی گیتارهای Gibson سری Explorer به کار رفته و ایده چندان جدیدی محسوب نشده و حتی در تولید نوع و تن صدا نیز تاثیر به سزایی نداشت.

بسیاری از کمپانی‌های طراحی و تولید گیتار همچون Charvel، Jackson، و Ibanez  گیتارهای مناسب سبک نوازندگی سرعتی خود را با این نوع طراحی سردسته روانه بازار می‌کردند چرا که جذابیت بصری آن را برای علاقمندان سبک متال دوچندان می‌نمود.

فرت و میزان راحتی دسترسی به آن حین نوازندگی

بسیاری از نوازندگان سبک‌های سرعتی (Shred/Shredding) گیتارهای دارای ۲۴ فرت را برای سبک متال ترجیح می‌دهند. چرا که نت‌های بیشتری برای نوازندگی در دسترس آن‌ها خواهد بود. اما، هرچه تعداد فرت‌ها بیشتر می‌شود، میزان دسترسی نوازنده به آن‌ها حین نوازندگی سرعتی نیز دشوارتر می‌گردد. در چنین مواردی که تعداد فرت‌ها بالاست، باید از گیتارهایی که دارای کات-اوی دو طرفه یا برش اتصال دسته عمیقی هستند استفاده نمود.

به طور کلی، باید اطمینان حاصل کرد که در طراحی و تولید گیتارهای سبک نوازندگی سرعتی، هیچ مانعی برای دسترسی انگشتان نوازنده به فرت‌های بسیار بالا یا بسیار پایین وجود نداشته باشد و دست نوازنده به راحتی روی صفحه فرت جابجا شود. از همین رو، در ساخت گیتارهای سبک سرعتی، دسته در نزدیک‌ترین حالت ممکن به فرت ۲۴ ام به بدنه متصل می‌گردد. این امر موجب بهبود و تسهیل دسترسی گیتاریست به فرت‌های بالاتر خواهد شد.

اکشن پایین

اکشن پایین گیتار های مناسب سبک متال

اکثر گیتار های مناسب سبک متال و سبک‌های سرعتی، با اکشن پایین تنظیم می‌شوند، به عبارت دیگر، سیم‌های گیتار تا حد ممکن نزدیک به فرت‌ها تنظیم می‌شوند، به گونه ای که صدای فرت‌ها دچار هیچگونه اختلالی و ناهنجاری صوتی نگردد. اکشن پایین سیم‌های گیتار نگهداشتن فرت‌ها را آسان‌تر کرده و مزیت بزرگی برای علاقمندان سبک‌های سرعتی به شمار می‌رود.

طول اسکیل

طول اسکیل گیتار به فاصله بین بریج و نات یک گیتار گفته می‌شود. عموما، پروفایل دسته گیتار با طول اسکیل ۲۵.۵ اینچ برای نوازندگی در سبک‌های سرعتی ایده آل است. هرچه طول اسکیل گیتار بیشتر باشد، سیم‌های گیتار متحمل کشش بیشتری شده که در نتیجه، دو مزیت را برای گیتاریست‌ها به همراه دارد: اول، اینکه گیتاریست می‌تواند گیتار را بصورت لو اکشن تنظیم کند و نگران صدای وزوز فرت‌ها نباشد. دوم، می‌توان از سیم‌های سبک‌تری استفاده کرد که نگهداشتن آن‌ها روی فرت آسان‌تر می‌باشد.

پروفایل دسته

یکی از عواملی که موجب کاهش سرعت نواختن گیتار می‌شود، قطر زیاد پروفایل دسته گیتار می‌باشد. از همین رو، گیتارهای مناسب سبک متال معمولا دارای پروفایل دسته C هستند، زیرا دسته آن‌ها ظریف، کمی خمیده و برای نواختن بسیار خوش دست می‌باشند. برخی گیتاریست‌ها از گیتارهایی با پروفایل دسته D نیز استفاده می‌کنند. این انتخاب تماما به گیتاریست بستگی دارد: اگر دارای دست‌ها و انگشتان ظریف و کوچکی هستید، از گیتارهایی با پروفایل دسته حجیم‌تر همچون U و V استفاده کنید.

شعاع فرت بورد

شعاع فینگربورد یا فرت بورد در واقع میزان انحنای سطح فینگربورد را مشخص می‌کند. برای سبک‌های نوازندگی سرعتی، شعاع فرت بورد می‌بایست حداقل ۱۵ اینچ باشد. عدد شعاع فرت بورد با میزان انحنای آن رابطه عکس دارد؛ هرچه این عدد بزرگ‌تر شود، انحنای فرت بورد کمتر شده و سطح فرت بورد صاف‌تر و مسطح‌تر می‌گردد. هرچه میزان شعاع فرت بورد مسطح‌تر باشد، نواختن و جابجایی انگشتان روی فرت‌ها را تسهیل می‌بخشد.

در مقابل، هرچه میزان شعاع فرت بورد کمتر بوده (مثلا ۱۲ اینچ) سطح آن دارای انحنای بیشتری بوده و برای نوازندگی آکوردی مناسب‌تر خواهد بود تا سرعتی. برخی گیتارها نیز دارای شعاع فرت بورد ترکیبی می‌باشند که درجه انحنای آن با جابجایی انگشتان گیتاریست روی فرت‌های پایین تغییر می‌کند. در چنین مواردی، درجه شعاع فرت بورد گیتار از ۱۲ اینچ شروع شده و تا ۱۶ اینچ ادامه خواهد داشت.

پیکاپ های اکتیو یا دارای خروجی بالا

یکی از مواردی که برای نوازندگی در سبک متال ضروری به شمار می‌رود، گیتاریست که دارای پیکاپ‌هایی با خروجی بالا یا اکتیو باشد. از جمله پیشگامان تولید چنین پیکاپ‌هایی، کمپانی‌هایی همچون DiMarzio، Seymour Duncan، و EMG هستند که از اوایل دهه ۷۰ به بعد با تولید پیکاپ‌های اکتیو و خروجی-بالا تاثیر به سزایی در بهبود سبک موسیقی راک و متال داشتند.

سیستم ترمولو

برای نوازندگی سبک متال، الزاما نیازی به استفاده از گیتارهای مجهز به سیستم ترمولو نمی‌باشد. Tony Iommi که از پدرخوانده‌های سبک متال به شمار می‌رود، خود به ندرت از گیتارهای مجهز به سیستم ترمولو در نواختن این سبک استفاده می‌کرد. اما به طور کلی، تهیه گیتاری دارای سیستم ترمولو، همچون سری‌های اورجینال Fender نیز امکان نواختن گام‌های متفاوت‌تر و بیشتری را فراهم می‌کند.

ظاهر پر زرق و برق

اگرچه طراحی ظاهری پر زرق برق یک گیتار همچون طراحی سردسته نوک تیز، موجب بهبود تکنیک یا تن صدای تولیدی گیتار نمی‌شود، اما جذابیت ظاهری آن موجب انگیزه هرچه بیشتر گیتاریست در نواختن و گیرایی هرچه بیشتر شنونده و بیننده می‌گردد.

از دهه ۸۰ به بعد، گیتاریست‌های متال، از گیتارهایی با رنگ‌های نئونی، طرح‌های هندسی، طرح‌های حیوانات، راه راه‌های پررنگ، طرح پوست مار، طرح‌های شلوغ و برچسب‌ها استفاده می‌کردند. چنین طراحی‌های ظاهری نه تنها منجر به افت کیفیت نوازندگی گیتاریست نمی‌شدند، بلکه ظرافت و پیچیدگی خاصی به نحوه نواختن آن توسط گیتاریست می‌بخشیدند.

در ادامه به معرفی بهترین گیتار های مناسب سبک متال پرداخته و مشخصه های بارز آن ها بررسی خواهیم کرد.

۱. هیولای دنیای متال، گیتار ESP USA M-III FR HSS DEALER CUSTOM

هیولای دنیای متال، گیتار ESP USA M-III FR HSS DEALER CUSTOM

کمپانی ESP شرایطی را فراهم آورده است که گیتاریست می‌تواند ساز مورد نظر خود را به صورت اختصاصی سفارش دهد. از همین رو، از این گیتار تنها یک عدد در دنیا تولید شده است! این گیتار ترکیبی از بهترین و باکیفیت‌ترین متریال موجود و باکیفیت‌ترین سخت افزارهاست. برش‌هایی که در قسمت اتصال Bolt on دسته به بدنه در این گیتار ایجاد شده است، دسترسی گیتاریست به فرت‌های انتهایی را بی نهایت تسهیل بخشیده است. دسته میپل و بدنه ماهونی نیز در کنار یکدیگر ساستین فوق العاده ای را به صدای این گیتار بخشیده است.

چیزی که توجه‌ها را در این گیتار به خود جلب کرده است، چیدمان HSS پیکاپ‌های آن می‌باشد. دو پیکاپ سینگل کویل مدل DUNCAN CLASSIC STACK در قسمت نک و سنتر تعبیه شده و بریج آن مجهز به یک پیکاپ DUNCAN ’۵۹/CUSTOM HYBIRD می‌باشد. از همین رو این گیتار را هیولای سبک متال می‌دانند. زیرا پیکاپ‌های قدرتمند آن صدایی با خروجی بی نهایت بالا و وضوح فوق العاده تولید کرده و تجربه بی نظیری را برای گیتاریست به ارمغان می‌آورند.

۲. گیتار الکتریک سری IBANEZ RGR652AHB-WK PRESTIGE

گیتار الکتریک سری IBANEZ RGR652AHB-WK PRESTIGE

 شماره دو این لیست، از محبوب‌ترین برند تولید گیتار یعنی آیبانز است. وزن فوق العاده سبک و مناسب این گیتار به دلیل بدنه ساخته شده از چوب Ash آن است که آن را برای اجرا و تمرین طی ساعات طولانی مناسب نموده است. همانطور که انتظار می‌رود اتصال دسته به بدنه از نوع Bolt on بوده و پروفایل دسته ظریف از جنس میپل امکان دسترسی به هر ۲۴ فرت آن را فراهم کرده است.

و اما مشخصه بسیار بارز و فوق العاده این گیتار، بریج Edge Tremolo است که کمپانی آیبانز این مدل را تنها برای سازهای رده بالای خود تولید می‌کند. پیکاپ این گیتار از برند DiMarzio و مدل Fusion Edge است. بسیاری از هنرمندان مطرح، گیتار RGR652AHB-WK PRESTIGE  را یکی از بی نظیرترین و بی رقیب‌ترین گیتارهای سبک متال در سراسر دنیا به شمار می‌آورند.

۳. گیتار الکتریک مدل ESP LTD EC-1000 KOA

گیتار الکتریک مدل ESP LTD EC-1000 KOA

سومین موردی که در این گیتار توجه را به خود جلب می‌کند، پیکاپ‌های پسیو هامباکر آن است که تولید Seymour Duncan می‌باشد. پیکاپی که در زیر نک این گیتار قرار گرفته است مدل SH-2 بوده که شرایط را برای نوازندگی سرعتی و سبک‌های متال و راک مهیا نموده است. یک پیکاپ SH-14 نیز بر روی بریج تعبیه شده است که خروجی نهایی صدا را غنی‌تر و عمیق‌تر می‌کند.

در نتیجه، خروجی آمپلی فایر این گیتار همان صدای خشن و خشکی را تولید خواهد که علاقمندان سبک متال به دنبال آن هستند. پروفایل دسته ظریف U شکل این گیتار دسترسی به هر ۲۴ فرت آن را تسهیل نموده و بدنه ماهگونی آن ساستین و رزونانس تن صدا را بهبود می‌بخشد. فرت بورد این گیتار از جنس چوب آبنوس است که تنالیته قوی و وضوح بی نظیری به آن می‌افزاید.

ترکیب تمامی این مشخصه‌ها در کنار یکدیگر، گیتار سری LTD EC-1000 کمپانی ESP را به گزینه فوق العاده و بی نظیری برای سبک متال تبدیل کرده است.

۴. گیتار الکتریک مدل SCHECTER BANSHEE GT-6

گیتار الکتریک مدل SCHECTER BANSHEE GT-6

 از آنجایی که بدنه گیتار BANSHEE GT-6 از چوب ماهون با ضخامت بسیار کم ساخته شده است، بسیار سبک بوده و برای اجراها و تمرین‌های طولانی بسیار مناسب می‌باشد. همچنین چوب ماهون، تن صدایی گرم و حجیم و غنی به این گیتار بخشیده است. این گیتار بر خلاف سایر گیتارها از اتصال Set Through Neck برای اتصال دسته به بدنه بهره برده که دسترسی نوازنده به فرت‌های بالا را آسان‌تر نموده است. همچنین این گیتار دارای ساستین فوق العاده ایست که در نوع خود منحصر به فرد محسوب می‌شود.

از طرفی، در این گیتار پیکاپ‌های اکتیو EMG 81 برای بریج و EMG 60 برای نک تعبیه شده است که از جمله پیکاپ‌های محبوب در سبک متال به شمار می‌روند.

۵. سیگنجر جیمز هتفیلد، گیتار ESP LTD JH VULTURE BLACK

سیگنجر جیمز هتفیلد، گیتار ESP LTD JH VULTURE BLACK

نتیجه همکاری کمپانی ESP با گیتاریست مطرح بند متالیکا، جیمز هتفیلد، گیتار مدرن و حرفه‌ای بود که بصورت اختصاصی برای نوازندگی سبک متال طراحی شده است. این گیتار مناسب تمامی نیازهای یک نوازنده سبک متال را برآورده می‌کند. طراحی بدنه آن به شکل Fly V بوده که از جنس چوب ماهونی سه تکه می‌باشد. پیکاپ‌های اکتیو این گیتار دارای خروجی فوق العاده قدرتمند و از نوع EMG JH SET هستند که ریف‌های سنگین سبک جیمز هتفیلد را برای نوازنده به ارمغان می‌آورند.

اگر عاشق سبک متال و نوازندگی جیمز هتفیلد هستید، این گیتار گزینه فوق العاده ای می‌باشد.

۶. گیتار مدل ESP LTD Snakebyte

گیتار مدل ESP LTD Snakebyte

این گیتار صدایی منحصر به فرد و خشن برای نوازنده به ارمغان می‌آورد. حتی گیتاریست مطرح بند متالیکا، جیمز هتفیلد، نیز سال هاست که از گیتارهای برند ESP برای اجراهای خود استفاده می‌کند. یکی دیگر از نتایج همکاری این وکالیست با کمپانی ESP، گیتار سیگنچر جیمز هتفیلد است. طراحی بدنه این گیتار مدل Explorer است، منتهی با مدل‌های اکسپلورر عادی موجود در بازار تفاوت زیادی دارد و همین امر صدایی کوبنده و دقیق بدان بخشیده است. پروفایل ظریف دسته این گیتار U شکل و بوده که جابجایی دست روی فرت‌ها را تسهیل نموده است.

نکته قابل توجه در این گیتار، پیکاپ‌های آن است که شخصا توسط جیمز هتفیلد، وکالیست و نوازنده محبوب و مطرح بند متالیکا طراحی شده است که صدایی خشن، حجیم و عمیق دارد. تولید و اجرای پیکاپ‌های اکتیو هامباکر این گیتار توسط کمپانی EMG انجام گرفته است.

تهیه این گیتار به طرفداران سرسخت بند متالیکا و ریف‌های سنگین جیمز هتفیلد به شدت توصیه می‌شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 85 views بار دسته بندی : راهنمای خرید تاريخ : 18 سپتامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.