نو آواز ۱۰ سولوی ماندگار گیتار الکتریک در سبک راک - نو آواز

10 سولوی ماندگار در گیتار الکتریک

در این مقاله قصد داریم ۱۰ سولوی ماندگار گیتار الکتریک در سبک راک در تاریخ موسیقی راک را به انتخاب مجله معروف GUITAR PLAYER مورد بررسی قرار دهیم. بدون شک کار راحتی نیست که پنجاه سال موسیقی راک اند رول را به یک لیست ده نفره برتر تقسیم کرد، با این حال بر اساس میزان محبوبیت ، تعداد ده تکنوازی به یاد ماندنی که تا به حال ضبط شده اند را در ادامه برایتان نام خواهیم برد، با نو آواز همراه باشید :

 The Allman Brothers Band – Statesboro Blues

گیتاریست: DUANE ALLMAN

اگر چه در آن دوره ممکن است پایان قطعه LAYLA برای اکثر مردم بیشتر به یاد ماندنی باشد، اما با اجرای سولوی قطعه STATESBRO BLUES  که به شیوه اسلاید گیتار اجرا گردیده ، DUANE ALLMAN را به عنوان پادشاه بی چون و چرای  BOTTLENECK در جهان تبدیل نموده است. DUANE ALLMAN نه تنها نحوه نواختن گیتار اسلاید را باز تعریف کرد، بلکه بازار بازیافت بطری های خالی شرکت CORCIDIN (یک شرکت داروسازی آمریکایی) را نیز ایجاد نمود!

DUANE ALLMAN
(DUANE ALLMAN)

Guns N’ Roses – Sweet Child O’ Mine

گیتاریست: SLASH

در حالی که AXL ROSE خواننده گروه GUNS N’ROSES مانند STEVE WONDER ( خواننده معروف سیاه پوست آمریکایی) ، در اطراف میکروفون خود غرق در آواز خواندن، تاب می‌خورد و می‌چرخید و حیران این بود که به کجا باید برود! SLASH با گیتار لس پال خود بر روی زمین دراز کشید و صبورانه در انتظار نوبت خود بود که در کانون توجه قرار بگیرد. اندکی بعد، با صعودی آتشین بر روی گام می مینور هارمونیک ، تکنوازی دوم این آهنگ را چندین پله بالاتر برد و جان تازه ای را به بازار فروش پدالهای WAH WAH بخشید!

SLASH
(SLASH)

Cream – Crossroads

گیتاریست: ERIC CLAPTON

اریک کلپتون تمام کلیشه های بلوز و راک خود را برای اجرای این سولو نمایان کرد. جادوی واقعی این سولو هنگامی اتفاق افتاد که تونالیته های ماژور و مینور پنتاتونیک در هم آمیخته شد و از فرتبورد گیتار اریک کلپتون به پرواز درآمده تا اجرایی فوق العاده و به یاد ماندنی را ثبت کند.

ERIC CLAPTON
(ERIC CLAPTON)

Ozzy Osbourne – Crazy Train 

گیتاریست: RANDY RHOADS

از یک سولو در سبک متال چه انتظاری می‌توان داشت؟! تپینگ (TAPPING) ، رِیک کردن (RAKES) ، بِند (BENDS) ، تریل های صعودی و … .RANDY RHOADS با سولوی CRAZY TRAIN که در گامهای فا دیز مینور و فا دیز بلوز اجرا کرد ،گیتاریستهای دهه هشتاد را در مسیر راک نئوکلاسیک قرار داد.

گیتاریست: RANDY RHOADS
(RANDY RHOADS)

Led Zeppelin – Stairway to Heaven

گیتاریست:  JIMMY PAGE

به همان اندازه که JIMMY PAGE سولوی آهنگ  HEARTBREAKER را ضعیف اجرا کرد، در مقابل، یک سولوی تمام عیار را در آهنگ STAIRWAY TO MHEAVEN از خود نشان داد و آن را به یکی از ماندگارترین تکنوازیهای تاریخ موسیقی راک تبدیل نمود.

انتخاب نت فا در شروع جمله در گام مینور پنتاتونیک بسیار هوشمندانه بود و توانست تجربه سمعی جذابی را در انتهای این قطعه از خود به جا بگذارد.

گیتاریست:  JIMMY PAGE
(JIMMY PAGE)

Dire Straits – Sultans of Swing

گیتاریست: MARK KNOPFLER

اجرای نتهای چنگ تریوله بر روی توالی آکوردهای دلهره آور Dm، Bb و C که به صورت آرپژ اجرا می‌شوند. بی شک MARK KNOPFLER  با نبوغ خود در سبک بلوز راک، جزء به یاد ماندنی ترین نوازندگان در دهه های هفتاد و هشتاد میلادی بوده که جایگاه پنجمین سولوی برتر تاریخ لایق این آهنگ می‌باشد.

گیتاریست: MARK KNOPFLER
(MARK KNOPFLER)

Lynyrd Skynyrd – Free Bird

گیتاریستها: Gary Rossington  و  Allen Collins

به نقل قول ازADRIAN BELEW نوازنده و خواننده گروه افسانه ای KING CRIMSON  : “من لیکهایم  (LICKS) را تکرار می‌کنم، من لیکهایم را تکرار می‌کنم، من لیکهایم را تکرار می‌کنم …”  و این می‌تواند برای همیشه ادامه داشته باشد تقریبا مانند سولوی آهنگ FREE BIRD که در آن  Gary Rossington  و  Allen Collins یکدیگر را همراهی می‌کنند. اهمیت این سولو نه به خاطر سختی جملات (LICKS) بلکه به دلیل حجم زیادی از نتها و جملاتیست که این دو نوازنده می‌بایست در حین اجرا به خاطر بیاورند.

گیتاریستها: Gary Rossington  و  Allen Collins
(Gary Rossington & Allen Collins)

Van Halen – Eruption

گیتاریست: EDDIE VAN HALEN

ERUPTION ، جامی مقدس برای همه گیتاریستهای مشتاق در سبک راک. نقطه عطف این سولو به رخ نمایی تکنیک EDDIE VAN HALEN با اجرای تپینگهای (TAPPING) دو دستی بوده که باعث محبوبیت زیاد این تکنیک در آن دوره شد. به راستی که در هر لیستی از بهترین سولوهای ماندگار درتاریخ موسیقی راک، این سولو جای خواهد داشت.

EDDIE VAN HALEN
(Eddie Van Halen)

The Jimi Hendrix Experience – All Along the Watchtower

گیتاریست: JIMI HENDRIX

JIMI HENDRIX دلایل زیادی را برای هیجان زده شدن در سولوی آهنگ ALL ALONG THE WATCHTOWER ارائه می‌دهد.  دستکاری استادانه او در گام دو دیز مینور پنتاتونیک ، صعودهای اکتاو به وسیله افکت WAH و دو توقف در نیمه دوم ، نشان دهنده استعداد ذاتی او در تزئینات ملودیک است.

JIMI HENDRIX
(JIMI HENDRIX)

Stevie Ray Vaughan – Little Wing

گیتاریست: STEVIE RAY VAUGHAN

STEVIE RAY VAUGHAN  ترکیبیست از تکه های JIMI HENDRIX ، WES  و MAYFIELD ، و یک روح کامل ، که قدرت پویایی منحصر به فردی را از خود نشان می‌داد. اجرای کورد ملودی (CHORD MELODY) در استایل R&B مخصوص خود  RAY VAUGHAN ، هنریست ارزشمند و به ظاهر گمشده در میان گیتاریستهای مدرن و امروزی ، که می‌بایست هم مورد تحسین قرار گرفته و هم بر روی آن مطالعه شود.

STEVIE RAY VAUGHAN
(STEVIE RAY VAUGHAN)

امیدواریم از مقاله ۱۰ سولوی ماندگار گیتار الکتریک در سبک راک لذت برده باشید و در ادامه می‌توانید با مجله موسیقی نو آواز همراه باشید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 877 views بار دسته بندی : آثار مشهور موسیقی تاريخ : 8 سپتامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.