نو آواز راهنمای خرید ملودیکا - نو آواز

در دهه‌های گذشته و با محبوبیت سبک‌هایی مانند جز، بلوز و همچنین پاپ، بسیاری از آهنگ سازان از ساز ملودیکا در تنظیم های خود استفاده کرده اند. این موضوع باعث شده تا بسیاری از افراد در مورد این ساز کنجکاو شوند. مقاله راهنمای خرید ملودیکا را مطالعه فرمایید.

راهنمای خرید ملودیکا

بر خلاف تصور برخی از مردم ، ملودیکا یک ساز کاملا حرفه ای و خاص است که می‌توانید از آن در انواع سبک های موسیقی استفاده کنید تا به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنید. در بسیاری از سبک های نه چندان مشهور دنیا، از ملودیکا به عنوان ساز اصلی استفاده می‌شود.

یکی از سوالاتی که بسیاری از افراد می‌پرسند این است که آیا ملودیکا یک ساز حرفه ای است؟ دلیل این سوال، این است که بسیاری از کودکانی که می‌خواهند وارد مسیر موسیقایی خود شوند کار خود را با ملودیکا آغاز می‌کنند.

بنابراین می‌توان ملودیکا را یک از ساز هایی به شمار آورد که می‌توانید با آن مسیر موسیقی خود را آغاز کرده و یا با تهیه آن برای فرزند خود، او را در یادگیری بهتر موسیقی کمک کنید. اما شرکت های بسیاری نیز به تولید ملودیکا های حرفه ای می‌پردازند و این ساز، نوازندگان حرفه ای دارد که در سبک های مختلف به نوازندگی مشغول هستند.

اگر شما نیز می خواهید یک ملودیکا تهیه کنید، در مقاله راهنمای خرید ملودیکا در مورد تمامی نکاتی که باید در مورد این ساز در نظر داشته باشید صحبت خواهیم کرد پس با ما در ادامه این مقاله نو آواز همراه باشید.

راهنمای خرید ملودیکا و متریال آن

یکی از اولین نکاتی که باید در مورد این ساز در نظر داشته باشید، کیفیت ساخت و متریالی است که مهندسان شرکت های مختلف برای تولید ملودیکا های خود از آن استفاده می کنند. بدنه این ساز ها و کیفیت ساخت آن‌ها، کاملا به این بستگی دارد که شما چه سازی را تهیه می کنید و در چه سطح از نوازندگی هستید.

برای مثال، اگر می خواهید یک ملودیکای ارزان قیمت تهیه کنید تا با استفاده از آن موسیقی را بهتر یاد بگیرید، این ملودیکا ها عموما از جنس پلاستیک ساخته شده اند و کیفیت ساخت بسیار بالایی را نمی توان از آن ها انتظار داشت.

اما ملودیکا های حرفه ای تر عموما با استفاده از چوب ها و یا فلز های با کیفیت ساخته می‌شوند و کیفیت ساخت آن‌ها نیز بسیار بیشتر است که باعث می‌شود تا سال‌ها بتوانید از آن‌ها استفاده کنید.

نحوه کار این ساز به چه شکل است؟

همانطور که گفته شد ملودیکا یک ساز بادی با شکل سازهای کلاویه ای است. یعنی ترکیبی از این دو را در دست خواهید داشت. در واقع نحوه کار این ساز شبیه به سازدهنی است یعنی به واسطه هوایی که از بین زبانه‌ها یا Reedplates عبور میکند صدا تولید می‌شود. با فشار دادن یک کلید، سوراخی باز می‌شود و به هوا اجازه می‌دهد از طریق نی عبور کند و صدای نت ها ایجاد گردد.

این یک کیبورد بادی دهانه ای در قسمت بالای بدنه دارد که می‌توانید دو قطعه قمیش و لوله را به آن متصل کنید. قمیش قطعه کوچکی است که برای مواقعی که نوازنده قصد دارد ساز را در دست بگیرد و با دست دیگر بنوازد استفاده می‌شود.

این کار معمولا توسط نوازندگانی انجام می‌شود که به ساز مسلط هستند و نیاز به نگاه کردن به کلاوه ها ندارد. لوله پلاستیکی که تعبیه شده هم برای ایم است که بتوانید به راحتی ساز خود بر روی میز بگذارید و همزمان با دیدن کلاویه‌‌ها با سازتان بنوازید. این روش برای افراد حرفه ای که با دو دست می‌نوازند نیز کاربردی است.

یکی از دلایلی که ملودیکا روز به روز طرفداران بیشتری پیدا می کند، سبک وزن بودن آن و راحتی حمل و نقل آن می باشد.

قیمت ملودیکا ها به چه صورت است؟

از دیگر دلایلی که این ساز‌ها، طرفداران بسیاری دارند می توانیم به این نکته اشاره کنیم که در مقایسه با بسیاری از ساز‌های دیگر، این ساز‌ها از قیمت بسیار پایین تری برخوردار هستند و می‌توانید با کمترین هزینه، یک ملودیکای مبتدی تهیه کنید.

به طور عمده می‌توانید یک ملودیکای مبتدی را در حدود قیمتی یک میلیون تومان تهیه کنید. ممکن است مدلهایی نیز در بازار وجود داشته باشند که قیمت ارزان تری داشته باشند اما کیفیت ساخت آن‌ها به عنوان سازهای بادوام و خوش صدا به هیچ عنوان رضایت بخش نیست.

مدل های مبتدی ملودیکا که از کیفیت ساخت بسیار بالایی برخوردار باشد نیز در حدود قیمت سه میلیون تومان در بازار به فروش می رسند. شما می توانید پرفروش ترین ملودیکاها را بشناسید.

آیا ملودیکا انواع مختلفی دارد؟

بله ، همانند ساز‌های دیگر این خانواده، ملودیکا ها نیز از مدل‌های مختلفی بهره می برند که هر کدام از آن‌ها بازه نت‌های متفاوت تری را در اختیار شما قرار می دهند و دست شما را برای دست یابی به صدای مورد نظر خود باز می گذارند. مدل‌هایی که در بازار به فروش می رسند به طور عمده به شکل زیر می باشد:

سوپرانو و آلتو

این ملودیکا ها صدا‌های زیر تر را در اختیار شما قرار می‌دهند و صدای آن‌ها کمی تیز تر از دیگر مدل‌های موجود در بازار است. ممکن است تا کنون نوازنده‌هایی را دیده باشید که از دو دست خود برای نواختن این نوع ملودیکا ها استفاده می‌کنند.

تنور

این نوع ملودیکا ها نت هایی بم تر از ملودیکا های سوپرانو و آلتو را تولید می‌کنند و صدای آن ها گرم تر است. به طور کلی بیشتر نوازنده ها برای نوازندگی با این ساز ها از یک دست خود استفاده می‌کنند که آن را بر روی کلاویه های ملودیکا قرار می دهند و با دست دیگر خود ملودیکا را نگه می‌دارند.

بیس

این ساز‌ها، بم ترین نت‌های ممکن را در میان ملودیکا ها تولید می‌کنند. همچنین این ساز‌ها بسیار کم یاب هستند و نوازندگان زیادی از آن‌ها استفاده نمی کنند.

آکوردینا

در این مدل از ملودیکا ها، دکمه‌ها جای کلاویه های ملودیکا را گرفته است. بیشتر این ساز‌ها از جنس فلز ساخته می‌شوند اما دکمه‌های آن‌ها از جنس پلاستیک است.

مطالعه مقاله راهنمای خرید ملودیکا را مطالعه کردیم و می‌توانیم سازی را بنا به نیاز خود بخریم.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 123 views بار دسته بندی : راهنمای خرید تاريخ : 17 سپتامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.